1. Onze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle contracten die worden afgesloten, behoudens uitdrukkelijk anders luidend beding en met uitsluiting van de voorwaarden van de mede contractant, hierna genoemd klant. De algemene voorwaarden maken integraal deel uit van de contracten, ze hebben voorrang op de algemene voorwaarden uit eventuele gebruikte lastenboeken en/of bestekken die ten grondslag liggen van de aanneming en er kan alleen schriftelijk van worden afgeweken. De algemene voorwaarden worden bij elke offerte overgemaakt aan de klant en zijn beschikbaar op onze site www.Bomuur.be.
2. Onze offertes zijn slechts bindend wanneer zij door de zaakvoerder of zijn aangestelde werden ondertekend en blijven 1 maand geldig. De klant bevestigt gemachtigd te zijn om verbintenissen aan te gaan met betrekking tot deze overeenkomst. Binnen de 7 werkdagen te rekenen vanaf de dag die volgt op de ondertekening van de prijsofferte heeft de klant het recht om zonder kosten van zijn aankoop af te zien. Op voorwaarde dat hij de verkoper hiervan aangetekend per post op de hoogte brengt binnen het verstrijken van deze termijn. Elk verzet waarbij de klant aan dit recht wil ontlopen is nietig. Indien het BTW-tarief gewijzigd wordt voor de facturatie van het saldo van de prijs, wordt de prijs van de nog te factureren werken overeenkomstig aangepast, zelfs wanneer een prijs inclusief BTW werd overeengekomen. In afwijking van art. 1793 BW kunnen meerwerken met alle middelen van recht worden bewezen.
3. Alle studies, plannen, documenten, schetsen, tekeningen, stalen en ontwerpen blijven onze eigendom, beschermd door de intellectuele rechten. Bij overhandiging aan de klant mogen zij niet misbruikt worden noch door de klant noch door derden. De klant is aansprakelijk voor elk eventueel misbruik en de aannemer behoudt zich het recht voor schadevergoeding te eisen. Deze bedraagt minimaal 10% van de aannemingssom. Op het eerste verzoek moeten de bovenvermelde stukken worden teruggegeven.
4. De afgewerkte muren worden opgemeten tot op vloerniveau. Voor de prijsberekening worden alle openingen in mindering gebracht, indien de dagkanten van openingen uitgepleisterd worden, zal er een forfaitair bedrag gerekend worden de lopende meter en wordt de oppervlakte van de betreffende opening afgetrokken van de opmeting. Alle extra werken die niet vermeld staan op de offerte en die nadien op aanvraag van de klant worden uitgevoerd zijn niet inbegrepen. Voor deze meerwerken zal tegen overeengekomen prijzen of in regie een nieuwe offerte gemaakt worden onder de geldende voorwaarden van de initiële prijsofferte.
Zijn niet in de werken inbegrepen:
Alle noodzakelijke vergunningen en andere stedenbouwkundige of gemeentelijke administratieve goedkeuringen en verplichtingen zijn ten laste van de klant die hiervoor aansprakelijk is. De herstellingen en reparaties van fouten en schade veroorzaakt door derden of door de opdrachtgever. Het opvullen en afwerken van de muren na plaatsing van de vensterbanken door derden. De werf dient door de klant op zijn kosten normaal toegankelijk gemaakt te worden om de normale uitvoering van de werken mogelijk te maken. De door ons te behandelen vlakken dienen volledig vrij te zijn tot op 1,5m afstand, de ondergrond voldoende verhard en effen voor het plaatsen van steigers. Struiken en boomgroei moeten verwijderd of kort gesnoeid worden. Als hiervoor geen beroep op ons wordt gedaan, moet de cliënt ervoor zorgen dat de nodige voorzieningen aan alle dak-aansluitingen, vensterbanken en regenafvoerbuizen zijn geplaatst alvorens we met de werkzaamheden kunnen beginnen. Regenwater mag nergens op de afgewerkte gevel druppelen…Het loskoppelen en terugplaatsen van voorwerpen tegen de gevel zoals regenpijpen, brievenbussen, huisnummers, deurbel, camera/intercom, ijzeren bouten, haken, ringen, parasols, alarminstallaties, waslijnen, elektrische draden, lampen, zonneschermen enz.… zijn niet inbegrepen en worden op aanvraag in regie uitgevoerd tenzij ze specifiek vermeld worden in deze prijsofferte.
5. Voorzieningen opgelegd door de veiligheidscoördinator en die niet gekend waren op het ogenblik van het indienen van de offerte, zijn niet in onze offerte begrepen, tenzij anders vermeld. Deze voorzieningen zullen worden doorgerekend aan de klant.
6. Voorzieningen opgelegd door de opdrachtgever die niet gekend waren op het ogenblik van het indienen van de offerte, zijn niet in onze offerte begrepen. Deze voorzieningen zullen worden doorgerekend aan de klant. De opdracht kan enkel worden uitgevoerd wanneer de aannemer tijdig over de nodige informatie beschikt, vervat in o.a. studies, plannen, documenten, schetsen, tekeningen, stalen en ontwerpen enz.. Deze informatie moet tijdig aan de aannemer bezorgd worden zodat hij over voldoende tijd beschikt om de werken naar behoren voor te bereiden. Bij gebreke hieraan kan de aannemer niet aangesproken worden voor vertragingen of termijn overschrijding.
7. De uitvoeringstermijn wordt geschorst door onvoorziene omstandigheden/onmacht buiten de wil van de aannemer zonder dat een vergoeding verschuldigd is, wanneer de klant hiervan binnen de 14 dagen na het voorval wordt verwittigd en ten laatste op de voorziene uitvoeringsdatum. De aannemer bepaalt zelf wanneer hij de werken opnieuw kan aanvatten, zonder dat hiervoor enige vergoeding wegens vertraging verschuldigd is.
8. De goederen worden op risico van de aannemer tot op de werf gebracht. De klant dient ervoor te zorgen dat de goederen bij aankomst onmiddellijk kunnen worden geleverd op de werf en op een veilige manier kunnen worden gestockeerd. Nutteloze verplaatsingskosten en te lange wachttijden (meer dan 15 minuten) zullen worden aangerekend in regie. Na uitvoering van de werken gaat het risico over op de klant.
9. De niet-gebruikte goederen blijven wel eigendom van de aannemer zolang de factuur m.b.t. deze goederen niet werd betaald.
10. Water en elektriciteit zijn kosteloos, in voldoende mate en vlakbij de werken te voorzien door de klant. De elektriciteit moet op zijn minst 220V-20 A zijn, indien er geen elektriciteit en water voorzien is worden de bijkomende kosten aangerekend.
11. De werf dient door de klant toegankelijk gemaakt te worden om de normale uitvoering van de werken mogelijk te maken. Nutteloze verplaatsingskosten en te lange wachttijden (meer dan 15 minuten) zullen worden aangerekend in regie.
12. De uitvoering van de werken dient te gebeuren volgens de regels van het goed vakmanschap. Deze worden gespecificeerd in de eigenlijke overeenkomst of in het lastenboek, of bij gebreke hieraan in de technische voorschriften van het WTCB. De klant aanvaardt deze uitvoeringsregels.
13. De wettelijke,verplichte sanitaire voorzieningen voor onze arbeiders op de werf dienen voorzien te worden door de klant. Bij het ontbreken hiervan zullen de nodige,bijkomende kosten aangerekend worden.
14. Tenzij anders luidend schriftelijk beding, wordt er overeengekomen dat als er binnen de 8 kalenderdagen na de uitvoering geen bemerkingen over uitvoeringsproblemen aangetekend werden overgemaakt aan de aannemer, de aanneming geacht wordt definitief aanvaard te zijn. Dit tijdstip wordt dan ook gelijkgesteld met de enige en definitieve oplevering.
15. De aansprakelijkheid m.b.t. de geleverde en gebruikte producten is beperkt tot de door de fabrikant verstrekte waarborgen.
16. De zichtbare gebreken of de gebreken in de conformiteit welke van bij het einde van de uitvoering bestonden moeten binnen de 8 kalenderdagen aangetekend worden gemeld aan de aannemer, zo niet worden zij geacht aanvaard te zijn.
17. Lichte verschillen in de kleur of textuur van de eindafwerking, voor zover deze vanuit technisch oogpunt niet te voorkomen zijn of algemeen aanvaard zijn of eigen zijn aan de gebruikte materialen worden niet beschouwd als gebrek in de conformiteit.
Wij verwijzen hierbij naar de technische voorschriften van TVN 257.
18.Voor gebreken die de stevigheid van het gebouw aantasten wordt een waarborg krachtens de artikelen 1792 en 2270 van het B.W. verleend gedurende een termijn van tien jaar die ingaat bij de oplevering zoals bepaald in art. 14 of bij de voorlopige oplevering indien voorzien.
19. Conventioneel wordt bepaald dat de korte termijn waarvan sprake in artikel 1648 B.W. of de korte termijn inzake lichte verborgen gebreken een maand beloopt vanaf de datum van levering of ontdekking en dat elke aanspraak op vrijwaring vervalt bij verwerking, verandering of herstel door de klant of door derden, door doorverkoop van de geleverde goederen, verkeerd gebruik of onvoldoende onderhoud. Onze garantie behelst nooit meer dan de waarborg die wij door onze leveranciers/fabrikanten worden aangeboden en is beperkt tot de waarde van de goederen, met uitsluiting van onrechtstreekse of bijkomende schade. Aanspraken op vrijwaring wegens verborgen gebreken kunnen door de klant niet ingeroepen worden om zijn verbintenissen tot betaling uit te stellen of op te schorten.
Onze waarborgverbintenis is persoonlijk tegenover de klant aangegaan. Indien derhalve de klant de geleverde goederen en diensten aan derden overdraagt, kunnen deze derden zich niet rechtstreeks tegen ons op de garantie beroepen. De contractuele aansprakelijkheid is beperkt tot de bedragen waartoe zij verzekerd is per schadegeval.
20. De aannemer is niet verantwoordelijk voor schade of aansprakelijkheid in volgende gevallen:
Bij afbraakwerken zijn we niet verantwoordelijk voor beschadigingen aan niet zichtbare leidingen, buizen enz. die in de muren zijn geplaatst. Op uitgevoerde herstellingen wordt geen enkele waarborg gegeven.
Randafwerkingen (schrijnwerk, vensterbanken, afvoerbuizen, leidingen, etc.) worden met de meest kwalitatieve tape en de grootste zorg afgeschermd. Wij kunnen echter niet vermijden dat bij het verwijderen van deze afscherming, slecht hechtende verflagen loskomen en zijn niet verantwoordelijk voor eventuele beschadigingen op de randafwerkingen bij het verwijderen van de tape. Het eventueel herstellen hiervan, is geen onderdeel van onze aanneming, tenzij anders vermeld in de offerte. Het is aan te raden eventuele schilderwerken uit te stellen tot na de uitvoering van de pleisterwerken. Ter hoogte van de steigerverankering met de gevel zijn plaatselijke herstellingen onvermijdelijk en eigen aan de uitvoering, eventuele kleur- en textuurverschillen van deze herstellingen worden niet beschouwd als gebrek in de conformiteit vermits zij niet te voorkomen zijn. Voor barsten of scheuren of loskomen van pleisterwerk dat ontstaat door “kloppen” of “kappen” of andere werkzaamheden, uitgevoerd door derden tijdens of na de afwerking. Scheuren die ontstaan op plaatsen waar 2 verschillende materialen mekaar raken (bv. raaklijnen tussen stenen muren en houten muren en plafonds; raaklijnen tussen betonnen balken en muren en plafonds). Indien het nodige voorbehoud werd gerespecteerd voor de voorgeschreven methode en keuze van de materialen. De garantie van haaksheid, rechtheid en vlakheid van de werken kan slechts gebeuren wanneer de ondergrond aan dezelfde voorwaarden voldoet, of minstens de mogelijkheid biedt met een maximale specie / lijm dikte van 1,5 cm het gewenste resultaat te bereiken. Indien dit niet het geval is, wordt de aannemer bij deze reeds volledig ontslagen van elke verantwoordelijkheid i.v.m. haaksheid, rechtheid en vlakheid van de gevelmuren. Indien de afmetingen die in de offerte gebruikt worden gebaseerd zijn op een bestaand lastenboek van de eigenaar en-of architect zullen deze enkel op informatieve basis bekeken worden. Wij zullen altijd zelf een persoonlijke,definitieve opmeting en controle van de afmetingen uitvoeren eenmaal de werken uitgevoerd zijn. Voor de gebreken van grondstoffen, materialen en producten van een bepaalde kwaliteit, herkomst of type en hun verwerking, opgelegd door de opdrachtgever waarbij de aannemer voorbehoud heeft geformuleerd. Voor de gebreken en schade aangebracht door de gebruiker of opeenvolgende aannemers van het gebouw na de oplevering. Voor de schade aan de aan het bouwterrein aanpalende roerende en onroerende goederen die het onvermijdelijke gevolg is van de uitvoering van de werken en die niet kan geweten worden aan een fout van de aannemer. Hij is dus niet aansprakelijk voor foutloze burenhinder. De opdrachtgever is voor deze schade aansprakelijk tegenover derden en kan geen verhaal uitoefenen tegen de aannemer.
21. Wanneer de uitvoeringstermijn wordt opgeschort of onderbroken door de klant of zijn aangestelden of door derden die in opdracht van de klant werken, is de klant een vergoeding verschuldigd die gelijk is aan de reeds uitgevoerde prestaties en de reeds aangekochte materialen voor de betrokken werf verhoogd met een schadevergoeding van 10% van de overeengekomen aannemingsprijs. In elk geval zal er altijd een minimum vergoeding verschuldigd zijn wegens winstderving en onkostenvergoeding van 10% op de overeengekomen aannemingsprijs.
22. Wanneer een factuur niet tijdig betaald wordt, behoudt de aannemer zich het recht voor de uitvoering van het nog uit te voeren werk te onderbreken tot de factuur wordt betaald, zonder dat hiervoor enige vergoeding kan verschuldigd zijn door de aannemer. De aannemer bepaalt zelf wanneer hij de werken opnieuw kan aanvatten, zonder dat hiervoor enige vergoeding wegens vertraging verschuldigd is. Wanneer de aannemer door deze schorsing schade lijdt (zowel rechtstreekse als onrechtstreekse), zal de klant deze dienen te vergoeden. Desgevallend kan de aannemer het saldo van de nog uit te voeren werken annuleren. In dat geval is de vergoeding verschuldigd zoals bepaald in 21.
23. Wanneer de facturen niet tijdig betaald werden is van rechtswege en zonder enige voorafgaande ingebrekestelling een intrest verschuldigd gelijk aan 12% per jaar. Daarnaast is eveneens van rechtswege en zonder enige bijkomende voorafgaande ingebrekestelling een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd voor niet-gerechtelijke invorderingskosten van 15% van het nog verschuldigde bedrag, met een minimum van 150 EURO, en dit in toepassing van de artikels 1152 en 1229 van het B.W.. Zolang de geleverde goederen niet werden betaald, blijven zij eigendom van de verkoper. In afwijking van art. 1583 van het B. W. wordt het eigendomsrecht over de verkochte goederen slechts aan de koper overgedragen na de volledige betaling van de overeenkomstprijs. Onkosten verbonden aan onbetaalde wissels of andere betalingsmodaliteiten worden de koper afzonderlijk aangerekend.
24. Bij niet-tijdige betaling van een factuur zullen alle andere nog niet vervallen schuldvorderingen op de klant van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling opeisbaar worden. Na ingebrekestelling kan de aannemer middels aangetekend schrijven de overeenkomst ontbinden.
25. De klant van zijn kant kan, behoudens hetgeen uitdrukkelijk in deze algemene voorwaarden werd geregeld, voor het overige ongehinderd aanspraak maken op de gemeenrechtelijke schadevergoeding. Voor de niet-tijdige uitvoering wordt een forfaitaire schadevergoeding voorzien van 5 euro per dag met een maximum van 5% van de aannemingsprijs indien er in de offerte een schriftelijke boeteclausule werd overeengekomen.
26. Schade toegebracht aan de klant door onze firma of een aangestelde moet binnen de 8 kalenderdagen schriftelijk worden gemeld met duidelijke omschrijving en raming. Deze schade is geen reden tot niet betaling van de factuur. Schuldvergelijking met het bedrag van de factuur is uitgesloten.
27. Onze facturen zijn, behoudens strijdige vermelding op de factuur, contant te betalen, zonder korting, op ons vestigingsadres.
28. Al onze facturen worden geacht aanvaard te zijn wanneer zij niet binnen de 8 kalenderdagen na ontvangst bij aangetekend schrijven worden betwist.
Wij werken met 1 voorschot, 2 tussentijdse en een eindfactuur.
1ste factuur (voorschot), te betalen binnen de 14 dagen na het tekenen van de offerte. (15% van de offerte prijs excl. Btw)
2de factuur (tussentijdse), te betalen bij de opstart van uw project. (35% van de offerte prijs excl. Btw)
3de factuur (tussentijdse), te betalen als de voorbereidende werken gedaan zijn, dus voordat we overgaan tot het plaatsen van de afwerkingslagen. (40% van de offerte prijs excl. Btw)
4de factuur (eind), na de oplevering van uw project. (10% van de offerte prijs excl. btw)
Meerwerken zullen in onderling akkoord in een bijkomende offerte opgenomen worden en zullen in de eindfactuur bijgevoegd worden.
29. Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) – privacy beleid:
Met het oog op de uitvoering van deze overeenkomst, ons klantenbeheer, onze boekhouding en het algemene management van onze firma, verzamelen wij de persoonsgegevens die we van u krijgen. U kan ten alle tijde hierover meer info verkrijgen via ons privacy beleid dat u kan inkijken op onze site www.bomuur.be of kan opvragen met een e-mail naar info@bomuur.be.
30. Elk geschil met betrekking tot het afsluiten, de geldigheid, de interpretatie of de uitvoering van deze overeenkomst en van de overeenkomsten daaruit afgeleid, zal tot de uitsluitende bevoegdheid van de rechtbanken van arrondissement van het vestigingsadres van ons bedrijf behoren.
31. Al onze overeenkomsten worden beheerst door het Belgisch recht.
Stap 1 van het 10-stappenplan:Â Â Vraag een vrijblijvende offerte aan.
We contacteren u zo snel mogelijk en regelen de volgende 9 stappen.